Prioriterede renoveringer
Rettidige renoveringer
Strategi
Rettidige renoveringer er vigtige for trafiksikkerhed, fremkommelighed, komfort og bevarelse af vejkapitalen.
- Trafikfarlige skader afhjælpes hurtigst muligt.
- Belægninger i vejklasse 1, 2 og 5 renoveres fremover tidligere end belægninger i vejklasse 3 og 4.
- For cykelstier og stier i eget tracé accepteres et lidt højere skadesniveau end tidligere, da de overordnet er i god stand. Undtaget herfra er supercykelstierne, da der her er særlig fokus på vedligeholdelse og komfort.
- For mange ældre fortove vil renovering kunne udskydes med partielle reparationer, forudsat at anvendelsen af fortovene tillader det.
- Større renoveringsarbejder på kørebaner, cykelstier og fortove udføres efter en prioriteret plan, eventuelt sammen med retablering eller efter udførelse af ledningsarbejder, og i det omfang, der er tilstrækkelige budgetmidler.
- Skader med begrænset omfang afhjælpes løbende i takt med behovet.
Komfort
Komforten for både fodgængere, cyklister og bilister er vigtig. Komforten afhænger først og fremmest af vejnettets tilstand. God komfort for cyklister kan være medvirkende til at opfylde politiske mål om at få flere til at vælge cyklen jf. kommunens Trafiksikkerhedsplan.
Læs mere på Trafiksikkerhedsplan.gentofte.dk
Gennem Følgende tiltag kan komforten optimeres:
- Nøje opfølgning på graveaktørers retablering og asfaltreparation efter gravearbejder i både kørebaner og cykelstier.
- Begrænse sporkøring som kan indvirke på trafiksikkerheden. Sporkøring er langsgående fordybninger i kørebanen, der fremkommer, hvor størstedelen af bilernes hjul kører. Sporkøring opstår som følge af slid, efterkomprimering, instabilitet eller svigtende bæreevne.
- Reducere omfanget af klaprende dæksler i brøndkarmene.
- Reducere omfanget af knækkede fliser eller opspring, der generer gående, brugere af kørestole, rollatorer eller løbehjul.
- Sikre asfaltramper mellem kørebane og fortov – også midlertidige ramper ved længerevarende arbejder.
- Koordinere anlægsperioderne for ledningsarbejder og slidlagsrenovering for at minimere gener.
- Begrænse udførelsesperioden for anlægs- og renoveringsarbejder.
Læs mere om, hvor Park og Vej år for år forventer at foretage belægningsarbejder eller renoveringsarbejder:
Jævnhedsmålinger på kørebaner
Jævnheden på kørebaner har stor indflydelse på den oplevede komfort for motorkøretøjer og cyklister.
Som noget nyt er der i 2023 udført et geografisk afgrænset forsøg med måling af jævnhed på kørebaner for at kunne identificere omfanget af ujævnheder og behovet for opretning. Målingerne viser, at der er stor lokale variationer.
Jævnhedsmålinger vil fremover blive gennemført med faste intervaller, og resultatet vil blive inddraget i den årlige udmøntningsplan for slidlagsarbejder. Strækninger, som falder i øjnene med mange røde markeringer, vil blive undersøgt og vurderet nærmere med henblik på prioritering.
Kortudsnit af Charlottenlund, som viser forskellen i jævnhed på kørebanerne. De røde strækninger er de mest ujævne, mens de grønne strækninger er de mest jævne.
Jævnhedsmålinger på cykelstier
Som noget nyt er der i 2023 ligeledes gennemført forsøg med måling af jævnhed på cykelstier. Jævnhedsmålingerne vil fremover blive gennemført med faste intervaller, og resultaterne vil indgå som parametre ved udpegning af cykelstier, hvor der skal udlægges nye slidlag.
I Gentofte Kommune har vi flere supercykelstier, nemlig langs Lyngbyvej (Allerødruten), og på strækningen Ryvangs Allé, Gersonsvej, Tranegårdsvej, Høeghsmindevej, Smakkegårdsvej (Lyngbyruten). Kystbaneruten etableres i 2023-2024. Målet er at skabe en bedre cykelinfrastruktur, der gør det sundt, nemt og sikkert at vælge cyklen til og fra arbejde.
Supercykelstier etableres i et samarbejde mellem 29 kommuner og Region Hovedstaden. Sekretariatet for Supercykelstier kører hvert forår alle ruterne igennem på cykel for at registrere ruternes tilstand, fejl og mangler. Resultaterne anvendes til prioritering af vedligeholdelsen både i forhold til renovering eller reparationer.