Gå til hoved indhold

Vejnettets tilstand

Vejdirektoratet vurderer i samarbejde med Gentofte Kommune en del af vejenes tilstand hvert år med henblik på vedligehold. Kravene til tilstanden prioriteres ifht. tilstand, alder og budgetmidler.

Hvordan prioriteres vedligeholdelsen

Vejnettets tilstand registreres og vurderes på baggrund af regelmæssige tekniske undersøgelser, som Vejdirektoratet udfører for og i samarbejde med Gentofte Kommune. Det sker i en rullende takt med 1/3 af kørebanerne og cykelstier pr. år og 1/5 af fortovene pr. år. De registreringer, der ligger til grund for Belægningsstrategi 2023, er udført ultimo 2021 og primo 2022.

Belægningsstrategi 2014 var baseret på en målsætning om, at alle strækninger skulle vedligeholdes, så der kunne opretholdes en gennemsnitlig tilstand svarende til skadespoint 2. Denne strategi kan dog ikke fortsat følges, da det er meget omkostningskrævende at bringe vejnettet op på dette niveau, især pga. fortovenes overvejende dårlige tilstand.

I Belægningsstrategi 2023 differentieres og prioriteres kravene til tilstanden i forhold til vejklasserne, tilstanden og alderen samt budgetmidler som noget nyt. Dette er på linje med en række andre kommuner i Danmark. Det betyder fx, at der stilles højere krav til tilstanden af en klasse 2 vej med meget trafik end en klasse 4 vej, hvor der kun er lokal trafik. For Gentofte Kommune betyder det også, at det af økonomiske årsager er nødvendigt at reducere kravene til fortovstilstanden.

Fakta om skadespoint

Skadespoint

Beskrivelse

0 - 2 God
2 - 4 Acceptabel
4 - 6 Kritisk
6 og derover Uacceptabel

For hver strækning vurderes tilstanden, og der tildeles et skadespoint, på baggrund af mange typer af skadesparametre ift. alvorlighed og omfang. Jo flere skader des højere skadespoint.

Fakta om vejnettets tilstand

Skadespoint

Kørebaner og pladser

Cykelstier og stier

Fortove

0 - 2 66% 96% 45%
2 - 4 33% 0,3% 45%
4 - 6 0,9% 0,1% 7,5%
6 og derover 0,1% 3,6% 2,5%

Vejenes tilstand, fordelt på vejelementer opgjort i % af arealet.

Hovedkonklusioner:

  • 2/3 af kørebanearealer og pladser har en god tilstand. De bagvedliggende tal viser dog store variationer.
  • 96 % af cykelsti- og stiarealerne har en god tilstand.
  • Kun 45 % af fortovene har en god tilstand. 7,5 % er kritiske og 2,5 % er i direkte uacceptabel tilstand.